Kaikki kaupungit siis haluavat siis kasvaa suuremmiksi,
haalia lisää asukkaita ja maa-alaa. Pääasiassa kaupunkien suuruutta mitataan
asukasluvulla, vaikka maa-ala olisi myös aivan käypäinen vertailuarvo. Maa-ala
asukasta kohden voisi olla tulevaisuudessa yksi kilpailuvaltti, jota kaupungit
voisivat esitellä vetovoimatekijänä. Ja juuri vetovoimatekijöitähän kunnat
puntaroivat siinä kilpailussa, mitkä kunnat voivat esiintyä kasvavina
keskuksina.
Kilpailu asukkaista voi myös aina sisältää epäterveitä
piirteitä. Erilaisten vapaa-aika rakennelmien pystyttäminen voi muuttua
kilpavarusteluksi, jossa investoidaan yli väestöpohjan edellyttämän
käyttötarpeen ja kysynnän. Ja jos kunta alkaa tarkkailla itseään vain
ulkopuolisen silmin ja elää julkisuuden kautta, ollaan harhatiellä. Jokaisen
kunnan on ensisijaisesti palveltava omia kuntalaisia, ja huolehdittava omasta
taloudestaan.
Asuminen on yksi ihmisten olennainen perustarve, ja siihen
liittyvät lupakäytännöt, kaavoitus, ja tonttipolitiikka kunnassa. Yksi
tärkeimpiä rakentaville nuorille ihmisille ovat lähikoulut ja turvallinen
koulutie. Väljä asuminen maaseudulla on aina houkutellut lapsiperheitä pois
keskuksista, mikä ei taas sovi kovan linjan yhdyskuntateknokraattien pirtaan.
Myös säästösyistä on toimivia kyläkouluja lakkautettu, mikä on täysin
järjenvastaista.
Nivalan kaupungin johtokin katsoo suuren velkamäärän tulevan
hoidetuksi parhaiten asukaslukua kasvattamalla. Elinkeinojen kehittämisen lisäksi asukkaita tahdotaan houkutella hulppeilla vapaa-ajanviettorakenteilla.
On selvää, että väestökato aina syö elinvoimaa, mutta kyllä kaiken lähtökohta
on silti alueen työmahdollisuudet ja jo olemassa olevien asukkaiden
sitoutuminen omaan kotiseutuun. Tämä on usein unohdettu, että tänne jo juurtuneet
eivät hevin muuta pois, vaan etsivät työmahdollisuudet tarpeen vaatiessa kaukaakin.
Nykyinen työelämäkin on siihen suuntaan muuttunut, että pysyvää samaa työtä ei
monilla olekaan, ja näin ollen jatkuva muuttaminen paikkakunnalta toiselle ei
ole viisasta.
Ihanteellisinta olisi saada kuntaan hyväpalkkaisia, jotka
saisivat tulonsa kunnallisveron alaisina ansiotuloina. Heidän pitäisi olla
hyvin koulutettuja, terveitä ja hyvinvoivia. Sopiva kehon rasvaprosentti saisi
olla naisella korkeintaan 20 %, miehellä 10 %. Taipumusta raskasmielisyyteen ei
saisi olla, eikä tietenkään päihteiden väärin- tai oikeinkäyttöä. Olisi
parasta, jos heidän vanhempansa olisivat toisella puolen maata, jolloin
omaishoitoa tai vanhuspalveluita ei tarvittaisi. Ihanteellisinta tietenkin
kunnan kannalta olisi, jos heillä ei olisi lapsia. Asukkaan oma ikääntyminen on
myös haitallista, mutta sitä ei voitane välttää.
Tällaisia asukkaita jotkut kunnat ovat pyrkineet haalimaan
kaavoittamalla poikkeuksellisen arvokkaita rantatontteja. Näin on toimittu mm.
Oulun lähiseuduilla ja tästä on kiistelty myös Hailuodossa, josta kunnanjohtaja
on eroamassa. Hailuoto olisi varsinkin tieyhteyden toteutuessa hyvin erikoinen
ja arvokas asumisympäristö, jos vain kunta haluaa Oulun uusrikkaiden tarpeiden
mukaan kaavoittaa. Mutta kun siellä ei tällaista haluta, vaan kuntalaiset pyrkivät
pitämään alueen perinteisenä ja maaseutumaisena. Tästä luulen ”luottamuspulan”
kumpuavan, mutta en tiedä.
Mutta tämä kaikki on varsin kyseenalaista koko kuntakenttää
ajatellen. Jos kuntaan muuttaa rikkaita, ne ovat jostakin pois. Ja yhtään
pienituloista, vaivaista tai sairasta ei sisäänmuutto vähennä. Mielestäni olisi
parasta, ettei ihmisten asumista ohjailtaisi kovin keinotekoisin ja
kyseenalaisin perustein. Kaupunkiseutujen keskuskunta-kehyskunta ristiriidankin
voisi poistaa oikeudenmukaisella valtionosuusjärjestelmällä, joka huomioisi
asukkaiden terveydentilan, tulotason ja kaiken palvelutarpeen riittävän
tarkasti. Tällaisen järjestelmän laatiminen ei pitäisi olla ylivoimaista. Ja
samalla sallittaisiin kuntarakenteen monimuotoisuus ja erilaistuminen, eikä
että yritettäisi pakottaa kaikkia samaan muottiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti