Lobbausta tapahtuu kaikilla elämänaloilla, ei mainos- ja
alkoholiteollisuus ole siitä kuin häviävän pieni osa. Näkyvä ja rehellinen
lobbaus eli omien asioiden edistämiseksi tehtävä päättäjiin vaikuttaminen on
laillista ja kokoajan lisääntyvä menettely. Asioita edistetään tuomalla paras
mahdollinen asiatieto poliitikkojen ja virkamiesten tietoon, ja samalla
pitämällä tiivistä yhteyttä päätösprosessin aikana. Kulissien takana tapahtuva
kähmintä ja keittiön kautta tapahtuva vaikuttaminen on paljon kyseenalaisempaa.
Poliitikot laativat työkseen lakeja ja asetuksia. Samalla
kun he itse edustavat eri intressipiirejä, heihin myös pyritään vaikuttamaan
eri tahoilta. Riippuu tahosta kuinka paljon niiden näkökohtia sitten päätöksenteossa
sovelletaan. Mielenkiintoista on seurata, kun asianosainen taho itse on
merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja ja vallankäyttäjä, eli tässä
tapauksessa media. Pääministeri Katainen kerran haastattelussa totesi, että
Ylen toimittajia on liikkeellä suurin joukoin, niistä voisi karsia osan ja näin
säästää. Siitä pääministerille pisteet, se oli suoraan sanottu ja totta. Mutta
pian monet pikkupoliitikot kiirehtivät puoltamaan Ylelle täyttä korvausta
kustannusten noususta, vaikka muut yhteiskunnan instanssit joutuvat etsimään
jatkuvasti tehostamismahdollisuuksia. Yle on niin mahtava vaikuttaja, että
poliitikot pyrkivät pysymään hyvissä väleissä, vaikka oikeasti pitäisi toimia
suoraselkäisemmin.
Samanlaista nuoleskelua on havaittavissa lehdistön suuntaan.
Kun lehdistölle määrättiin pieni arvonlisävero, sitä on kyllä lehtien omasta
toimesta jaksettu moittia. Se on pääosin siirretty tilausmaksuihin vaikka olisi
voitu vähentää lehtitalojen voitoista tai kuitata tehostamalla toimintaa. Onpa
maan suurin mediatalo hävittänyt ulkomailla valtavat summat rahaa
kansainvälistymisseikkailuissaan, ja on sen takia ahtaalla. Lienee kuitenkin
oikeammin, että säädetty alv jää kotimaahan, kuin jos rahat tuhlataan ulkomailla. Tuon
arvonlisäveron, jonka maksavat tilaajat eikä lehtitalot, verukkeella ollaan nyt
mankumassa uusia tukimuotoja veronmaksajien rasitteeksi.
Lobbarien vaikutustavat ovat siis asioiden esillä pitämistä
ja päättäjien informoimista, mikä on aivan ok. Eri asia ovat sitten
yhteiskunnalliset voimaryhmittymät, joilla on käytössään painostuskeinoja ja jopa
veto-oikeus, kuten ay-liikkeellä. Vaikka vaaleilla rehellisesti valitut
poliitikot perustellusti jotakin päättävät, voi ay-liike estää asian
täytäntöönpanon. Siksi moni työelämän uudistus jää tekemättä. On myös paljon
järjestöjä joilla on perinteisesti suuri vaikutusvalta, vaikka laki ei heille
oikeasti mitään päätösvaltaa annakaan. Yksi osoitus tästä on maamme
liikennelupakäytäntö, mikä on Euroopan tiukin. Tässä entinen kuorma-autoliitto
SKAL on päässyt määräilemään liikaa ja perusteettomasti, tarkoituksena hillitä
kilpailua. Myös AKT on varmaan nähnyt uudet omistajakuljettajat uhkana
lakkotilanteessa. Samasta syystä hajautettua pienimuotoista energiantuotantoakin
on Suomessa jarrutettu, koska teknisen alan ammattiliitot pelkäävät otteen
lipeävän, jos tuotantoyksiköt pienenevät. Pienessä yrityksessä työntekijän ja työnantajan
etu on yhteinen, suurissa monesti ei lainkaan välitetä työantajalle
aiheutetuista vahingoista.
Hupaisaa oli todeta ay-rajapinnan muuri kun koulujen
jälki-istunnon toteutusohjeita uusittiin. Niissä sanotaan, että ”Jälki-istunnon
aikana saa teettää yhteisöllisyyttä tukevia toimia, ei kuitenkaan töitä” Eipä
tietenkään töitä, sillä silloin mennään työelämän puolelle, missä vain muodollisesti
pätevä saa tehdä mitään työksi luettavaa. Nyky-yhteiskunta pyrkii varjelemaan
nuoria työltä, niin kuin se olisi pahintakin myrkkyä kehitykselle. Samaa voi
paljolti sanoa kuntien ja kirkon nuorisotyöstä, se osaltaan kasvattaa
viihteellisyyteen ja joutilaisuuteen. Sitten ihmetellään, kun on uusavuttomia
ja työelämään sopeutumattomia, ja heille taas pitää suunnata yhteiskunnan
mittavat tukitoimet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti