Suomen talous on sudenkuopassa, mistä poispääsy edellyttäisi
devalvaatiota, sisäistä tai ulkoista. Hyvä lääke voi olla pahanmakuinen, ja
tässä tapauksessa se on nautittava vielä sisäisesti. Saksan vahtiessa euron
arvon vakautta ei ulkoista devalvaatiota tule. Jos euro pyrkisikin halpenemaan, sen vaikutus
talouteen pitäisi torjua koronnostolla. Kansallisesti Suomella on siis edessään
sopeutuminen supistuneisiin verotuloihin. Ennemmin tai myöhemmin, nyt näyttää
siltä että myöhemmin..
Laajapohjaisen hallituksen etuna lama-aikana pidetään sitä,
että mahdollisimman suuri osa poliittista kenttää voidaan sitouttaa myös
vaikeisiin päätöksiin. Tämä hallitus pitää sisällään sekä oikean että vasemman
äärilaidan, mutta tulokset ovat vaisuja. Esimerkiksi yhteisöveroa olisi voitu
nostaa väliaikaisesti ja suurimpia palkansaaja- ja maatalousetuisuuksia leikata, että valtion
velkaantuminen olisi saatu edes hidastumaan. Mutta sen sijaan että olisi
katsottu mistä voitaisiin luopua, on tyydytty etsimään ratkaisuja ns.
rakennemuutoksista. Luupin alla ovat olleet mm. pienet kunnat, joiden osuus
julkisesta taloudesta on ensinnäkin marginaalinen, ja toiseksi ne edustavat
tehokkainta osaa tuolla sektorilla.
Kaikki ministeriöiden
ylhäältä pakottamat uudistukset ovat nostaneet kuluja 2-4 kertaisiksi, esimerkkinä
vaikkapa aluepelastuslaitokset ja sairaankuljetus. Lisäksi uudistuksia kaatuu
päälle lähiaikoina mm. päivystysasetuksen ja opetussuunnitelmauudistuksen
tullessa voimaan. Veroja joudutaan siis korottamaan täysin turhien uudistusten
vuoksi. Uudistuksia masinoivat todellisuudesta vieraantuneet ministeriöiden
virkamiehet, jotka tietenkin vain yrittävät työllistää itsensä. Ehjää kun ei
kannata muuten alkaa korjaamaan, kuin työnpuutteessa. Kaikkea perustellaan maireasti "laadukkaiden ja tasa-arvoisten palveluiden turvaamisella kansalaisille". Maksumiehiltä ei vaivauduta kysymään mitään..
Demokratia on kohtalaisen hyvä järjestelmä niin kauan, kuin
monenlaista hyvää on koko ajan enemmän jaettavana. Kaikki mulle heti nyt, tai
ainakin ensivuonna. Erityisen heikko järjestelmä se on taas siinä tapauksessa, että jotakin
uudistusta pitäisi säästösyistä kelata takaisin. Maailman suurin talous USA
rämpii sekin mahtavan budjettialijäämän kanssa, ja taloutta pyöritetään
velkakulutuksen avulla. Usko tähän talouteen maailmalla on näköjään niin vahva,
että tyhjän päälläkin kestää olla. Talouden lääkkeeksi on USA:ssa totuttu
antamaan verohelpotuksia, mutta niiden vaikutus ei enää näy talouskasvun
voimistajana, vaan ne kasvattavat vain budjettialijäämää. USA on silti kasvava
ja elinvoimainen kansakunta, joka porskuttaa jollakin lailla jatkossakin.
Eurooppa sekin tulee voimaan jotensakin hyvin, paitsi
julkisen talouden kuntoon saaminen on vielä näkymättömissä. Suomessa
kulutusveroja on nostettu äärirajoille, minkä jälkeen ne alkavat leikata
kotimarkkinoiden kysyntää. Julkisen vallan pitäisi uudistusten sijaan ottaa
takapakkia, niin että verotulot alkaisivat riittää. Tähän ei vaan näytä olevan
henkisiä valmiuksia poliittisilla päättäjillä. Tällä hallituksella pitäisi olla
siihen kyky, mutta näyttää, että pelataan vain aikaa. Ja lopuksi joku seuraava
hallitus joutuu leikkaamaan perusturvaa ja pieniä tulonsiirtoja, kuten Lipposen
hallitus teki. Työmarkkinoilla päätöksiä tekevät kaikista parhaiten pärjäävät,
siis suurtyönantajat ja voimakkaimmat ammattiliitot. Nämä ovatkin kaksikannassa
ja lyhytnäköisessä ahneudessaan ajaneet alas keskipalkkaista teollisuutta ja
muitakin toimialoja. Kataisen hallituksen suuri tehtävä olisi painostaa nämä
voimaryhmittymät taloustalkoisiin, mutta mitään merkkejä tällaisesta ei ole..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti