Nivalan valtuusto vahvisti työryhmissä sorvatun
kaupunkistrategian 2013–2016. Mikään aivan utopistinen se ei ole, mutta
kehityksen siinä toivotaan olevan myönteistä eri mittareilla asiaa
tarkastellen. 50 asukasta lisää joka vuosi on toiveissa, jotta edes asukasluvun
perusteella oltaisiin kasvu-uralla. Tärkeämpää on kuitenkin työpaikkojen
lisääntyminen, mihin pohjimmiltaan asukasluku perustuu. Tosin vetovoimaisimpiin
keskuksiin kuten Ouluun ja jopa Ylivieskaan muutetaan tilastojen mukaan
työttöminäkin.
Maaseutukunnat on maan hallituksen kuntapolitiikassa
enimmäkseen leimattu näivetystautisiksi kuten Ruuttusen tamma aikoinaan, ja
siten tuomittu lopetettaviksi. Täällä ei vaan sitä tahdota uskoa, sillä samaa
on povattu jo vuosikymmeniä, jos asioita on tarkasteltu tahallisen
yksipuolisesti. Kun maatalous oli 40 vuotta sitten pääelinkeino, vedettiin
johtopäätös että koneellistumisen ja tilakoon kasvun myötä suurin osa maaseudun
väestöstä muuttaa kaupunkiin. Tässä tarkoitetaan kaupunkia sen perinteisessä
merkityksessä, joten lähin kaupungin määritelmän täyttävä keskus täältä katsoen
olisi Kokkola tai Oulu.
On siis otettu oletus lähtökohdaksi se, että ihmiset eivät
itse tee tai eivät voi tehdä asioilleen mitään, vaan muuttavat jonkun lähikaupungin
tehtaan asujaimistoon suurtyönantajan leipiin. Nyt kaupunkien suurtyönantajat
ovat historiaa, aika on pienempien ja innovatiivisempien yritysten ja
toimialojen. Sijainnilla ei ole entisenlaista merkitystä. Erilaiset elinkeino-
ja yrityselämän syklit ovat myös entistä lyhytaikaisempia, ja muutos on ainoa
pysyvä tila. Niin on ollut aina, mutta vauhti on kiihtynyt. Ainoastaan
kuntasektorilla on pysyviä työpaikkoja, muutos ja epävarmuus näkyy ainoastaan
lähes pakonomaisena tarpeena muuttaa organisaatioiden rakenteita. Kuitenkin aika
kunnallisessa palvelutuotannossa olisi pienempien ja notkeampien rakenteiden,
jotka pystyisivät kilpailemaan tehokkuudessa yksityisten palvelutuottajien kanssa.
Siksi Nivalan valtuusto yksimielisesti lisäsi strategiaan sanan ”itsenäinen”,
sanan joka oli jossain vaiheessa jo pudonnut pois. Onko itsenäisyydelle katetta
sen aika näyttää. Ainakin työllisyys ja asukasluku antavat pohjaa
itsenäisyydelle, samoin yrityselämän kehitysnäkymät. Kun kaupunkien suuret
yritykset saneeraavat vanhan ajan aikaisia rakenteitaan, ovat tämän alueen
pienet ja tehokkaammat yritykset saaneet enemmän jalansijaa ja tilauksia. Täällä
yritykset ovat jo lähtökohtaisesti joutuneet toimimaan tehokkaammin ja etsimään
luovempia ratkaisuja, joten kovaan kansainväliseen kilpailuun markkinoilla on jo
totuttu. Mutta loppujen lopuksi kuntatalouden ratkaisee tuleva valtionosuusjärjestelmä,
se on elämän ja kuoleman kysymys. Jos uusi valtionosuusjärjestelmä tasoittaa entistä
paremmin kuntien väliset erot tulotasossa, sairastavuudessa, sekä lasten ja vanhusten
määrässä, Nivala voi selvitä itsenäisenä. Järjestelmä voidaan haluttaessa tehdä
niin, että se johtaa pienet kunnat mahdottomaan tilanteeseen.
Nivala kuuluu ministeriön kuntakartalla niihin kuntiin,
joiden kuntaliitos-selvitys peruste on merkitty määritteellä ”kriisiytyvä kunta”.
Sama selvitysperuste on kaikilla alueen kunnilla, joten taloudellisen tilan
paranemiseen ei liitoksilla voi tähdätä. Paitsi jos valitaan napakunta, johon
palveluja keskitetään, voidaan oikeita säästöjä saada. Jos vaikka Sievi
valitaan alueen napakunnaksi, ja Nivalan kirjasto lakkautetaan ja rakennus
myydään pois kunnan taloutta rasittamasta, saataisiin todellisia säästöjä
aikaan. Tähän ei ole järkevää lähteä, sillä kaikissa alueen kunnissa on omat
lähipalvelutarpeet, joita varten kunta on olemassa. Nykyisissäkään alueen
kunnissa, Nivala mukaan lukien, ei taloudenpito ole kaikilta osin ollut
järkevää. Mikään ei silti takaa jämptiä ja järkevää taloudenpitoa yhdistyneessä
suurkunnassa. Pahimmillaan vain syntyisi uusi, entistä pahempi investointi- ja
kilpavarustelukierre.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti