Ihanteellisintahan olisi, että kunta voitaisiin lakkauttaa. Valtuutettuna tekisin hyvin mielelläni itseni tarpeettomaksi, ja pikkuhiljaa siihen suuntaan on liikuttukin. Lautakuntajärjestelmä on supistettu kunnallisurani aikana puoleen yhdistämällä hallinnonaloja saman lautakunnan alaiseksi. Perusturva- ja pelastuslautakunnista on voitu luopua kokonaan, kuntien välisen yhteistyön kautta. Maaseutu- loma- ja jätelautakunnat ovat kuntien välisiä yhteistyöelimiä, joissa yhden kunnan edustus on yksi tai kaksi jäsentä. Hallintokustannuksia on karsittu tällä tavoin siinä määrin, ettei kuntaliitos ainakaan supistaisi luottamusmiesten määrää.
Tässä nykyjärjestelmässä on se hyvä puoli, että jokaisen
kunnan ääni kuuluu, ja jokainen kunnastaan valittu tietää edustavansa tiettyä
aluetta. Järjestelmä on siis selkeä ja antaa äänen koko alueen ihmisille, aivan
laitoja myöten. Jos toimittaisiin yhtenä kuntana, kuntien osakeskusten ääni ei
kuuluisi, eikä sitä varsinkaan tarvitsisi ottaa huomioon. Mentäisiin keskusten
ehdoilla ja oikeus olisi vahvemman oikeutta. Siksi hallintomalleilla on
merkitystä. Tässä nykyisessä EU:ssakin Suomen ääni kuuluu, koska se on
suvereenien valtioiden liitto, jossa jokainen maa on edustettuna komissiossa ja
ministerineuvostossa samalla painoarvolla. Jos EU:sta tulee täysin
demokraattinen, siinä määräävät yksistään isot maat edustajiensa murskaavalla
ylivoimalla.
Kuntien itsenäisyydellä on hyviä ja huonoja puolia. Itsenäinen
kunta pyrkii kehittämään aluettaan, ja hyödyntämään kaikki paikalliset
vahvuudet. Samalla se pyrkii kilpailemaan muiden kuntien kanssa, mikä sekin on
kaksijakoista. Kaupunkiseuduilla, mihin Nivala ei kuulu, kilpaillaan hyvätuloisista
asukkaista. Tähän perustuu keskuskaupunkien ja kehyskuntien kiista
pohjimmiltaan. Tosin kehyskunnat pystyvät tarjoamaan asumisväljyyttä ja
vaihtoehtoja, toisin kuin tiheät keskukset. Voi siis ajatella niinkin, että
onko väärin jos hakee laatua asuinympäristölleen, jos siihen on varaa. Toiseksi
kilpaillaan veroprosentin alhaisuudella, mikä on kuntalaisen kannalta
periaatteessa hyvä asia. Paitsi jos se tuottaa veroparatiisi-ilmiön, josta on
ääriesimerkkinä Kauniainen. Myös harrastusmahdollisuuksilla esiintyy
epätervettä kilpavarustelua, eikä se ainakaan vähene kuntakokoa suurentamalla.
Joskus olen herkutellut asialla, että palvelujen
järjestäminen annettaisiin suoraan valtionhallinnon tehtäväksi. Jos olisi
selvät kriteerit palveluiden saatavuudessa ja laadussa, sehän toimisi. Esimerkiksi
kouluille ja päivähoidolle olisi jotkut läheisyysvaatimukset, selkeät normit
siis. Samoin harrastuksille, kuten kirjastoon ja uimahalliin, olisivat
maksimietäisyydet määriteltynä. Mutta koska paikallista harkintaa ei olisi,
voitaisiin joutua pystyttämään halleja keskelle lapin selkosia, että samat
normit täyttyisivät kuin vaikkapa Uudellamaalla. Tämän vuoksi paikallisiin
tarpeisiin sopeuttaminen kunnallisella itsehallinnolla on tarpeen.
Jos kasvukeskusten ympärille rakennetaan kuntajärjestelmä,
se tietää kylmää kyytiä keskusten ulkopuolisille alueille. Pienet ja
keskisuuret kunnat ovat alueillaan ainoita kehityksen ylläpitäjiä, ja vastaavat
palvelutuotannostaan tutkitusti edullisesti. Myös talouselämän hiussuonet
sijaitsevat monilta osin keskusten ulkopuolella, vaikka monesti verotulot
ohjautuvat pääkonttoripaikkakunnalle. Lapsiperheet myös arvostavat edullisempaa
ja väljempää asumista keskusten ulkopuolella, jos vain työmahdollisuuksia on
tarjolla. Kaikki lähtee työstä, ja jos elinkeinotoiminta kehittyy, tulee työmahdollisuuksia
ja sitä myöten lisää asukkaita ja verotuloja. Oikeudenmukainen
valtionosuusjärjestelmä kuitenkin tarvitaan kompensoimaan huoltosuhteen
aiheuttamat erot kuntien välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti