Metsän
ja veden vilja olivat ennen tärkeä lisä monen perheen pöydässä. Samalla
kaikenlainen pyyntitouhu oli elämän suola ja pitkien iltojen tarinointien
loppumaton aihe tuohon aikaan. Luonnonvaraisista eläimistä ei tutkittua tietoa vielä
silloin ollut kovin paljon, ja monet saaliseläimet olivat lähes sukupuuton
partaalla. Siksi kokemusperäinen tieto eli tarinoissa, ja melkoisesti ne värittyivätkin
ja saivat kaikenlaisia uskomuksia syntymään. Sen ajan ihmiset viettivät paljon
aikaa työssä ulkona ja luonnossa, mikä oli nykyistä paljon vähemmän ihmisen
muokkaamaa, ja näin tekivät paljon omakohtaisia havaintoja eläimistä, linnuista
ja sääilmiöistä. Suurpedot olivat jo melko harvinaisia, siksi värittyneet
kertomukset susista ja karhuista olivat selkäpiitä karmivia pitkinä
talvi-iltoina. Varsin kevein askelin palattiin iltakäynniltä ulkohuoneelta
navetan nurkan takaa..
Kun
Reisjärven seppä-Eemeli oli kerran kyläillessään kertonut metsästystarinoitaan,
oli vaimo (Anna Tölli os. Raudaskoski) moitiskellut, että sinä aina noita
samoja juttuja kertailet. Tähän Eemeli oli tokaissut, että voisi kaks viikkoa
kertoa mehtäjuttuja ilman että tarvitsis samaa kertoa kahteen kertaan. Hän
isänsäkin Tiherön seppä Antti Tölli oli henkeen ja vereen asti metsämies, ja
sepän nuoruudessa lienee metsän ja veden vilja ruokapöydässä ollut elämän ja kuoleman
kysymys. Vanhemmalla iällä ja varsinkin vaimon kuoleman jälkeen oli Antti-seppä viettänyt
paljon aikaa sydänmaan kämpillä, varsinkin Suojärvellä. Hänen kerrotaan tehneen
kämpän taakse pienen perunamaankin kalaruoan jatkeeksi, ja kerran kun pojat
olivat tulleet evästä tuodessaan polulla vastaan, oli hän saman tien kääntynyt takaisin
Suojärvelle. Sitten kun varsinaiset pyyntitouhut olivat jo jääneet tyystin nuoremmille, poikkesi moni mielellään mökkiin kuulemaan metsästys- ja kalastustarinoita vuosikymmenien takaa.
Tiherössä
oli myös laajat sydänmaat aivan vieressä, joten ruoan jatkoksi saattoi saada
joskus isonkin saaliin, nimittäin hirven. Niiden pyynti oli virallisesti
kiellettyä, mutta hätä ei lukenut lakia. Kerran kuitenkin oli virkavalta saanut
vihiä laittomasta hirven pyynnistä, ja kaksi poliisia olivat lähteneet asiaa
selvittämään Hosionperälle. Aittoperällä olivat asiasta kuulustelleet Israel
Ainasojaa, Pakolan Iskoa, joka oli suutari ja kova pyyntimies hänkin.
Sattumoisin Isko oli ollut osakas kaadettuun hirveen, ja huomatessaan käryn
olevan lähellä, oli hän hiihtänyt kiertotietä poliisien ohi Tiheröön ja
kääntänyt hirvenlihasaavit suulleen kaivon ympärille. Eivätkä paikalle saapuneet
poliisit olleet löytäneetkään hirvenlihoja, kun suulleen käännetyt saavit
olivat näyttäneet tyhjiltä pyykkisaaveilta.
Mainittu
Pakolan Isko suutaroidessaan kertonut sattumuksiaan metsästystouhuissa. Oli kertonut ampuneensa kerran hirveä suoraan
otsaan, joskus taas Hosion Eeron kanssa hirveä ammuttaessa oli Eeron pyssyyn
juuttunut hylsy panospesään ja puukon teräkin siinä hädässä katkennut, mutta
Isko oli saanut kuitenkin hirven kaadettua. Kerran Hosion Eero oli Ristikoivunnevalla
ampunut Rustingin Kallen kanssa yhteislaukauksella hirveä, jolloin siltä oli pudonnut
suolet saman tien pois. Isot painavat kuulat suustaladattavissa rihlakoissa
saattoivat saada sellaistakin aikaan. Vuorelan Valtteri oli kerran ampunut
hirven Rokkolan sydänmaalle Mutkalammen taakse, ja apuna lihoja kantamassa
olivat olleet Törmän Jussi, Makolan kaivoksen löytäjän Kusti Ainasojan isä ja
Someron Anska, äidin isä. Hirviä ampui salaa myös Santa-Mooses, joka elinkeinot
olivat muutenkin hieman lain väärällä puolella. Hänen kerrotaan joskus ampuneen
kesäkuumalla sydänmaalle hirviä, jolloin lihat olivat tietenkin sinne pilaantuneet.
Edellä
mainitun Kusti Ainasojan pojan Vilho Ainasojan eli Törmän Vilhon muistan Suojärvellä
tavanneeni. Työuransa hän oli tehnyt "porahommissa" eli koekairauksilla,
louhoksilla ja tunnelityömailla kuten moni muukin Koskenperänen. Varmaankin
karuissa työmaaolosuhteissa ja levottomissa majapaikoissa hän päätti, että
eläkkeelle päästyään hän viettää aikaansa Suojärven Kalliopirtillä, yksin
sydänmaan rauhassa. Niinpä hän sen ajan koittaessa kunnosti kämpän, vuoraten
hirsiseinät ja halkaistuista puista tehdyn mustuneen katon puukuitulevyillä ja
kohensi pirtin sisustaa muutenkin. Muistan kerran tuulisena ja tihkusateisena
kesäpäivänä hänet pirtillä, makoilemassa laverilla radiota kuunnellen, kotoisan
tulen lepattaessa hellassa. Kalastuksesta ei sellaisena päivänä tullut mitään,
joten silloin sopi lepäillä pirtissä ja mietiskellä, välistä kallistaa hellan
kulmalta mustasta pannusta kupponen kahvia..
Samaan
tapaan Suojärven alapään lautapirtillä asusteli Nurmen Viljami, joka hänkin oli
tehnyt elämäntyönsä kiertävillä työmailla. Muistaakseni hän oli ollut
tielaitoksen siltatyömailla sukeltajana, niin olen kuullut kerrottavan.
Vanhasta lautapirtistä hän teki saunan ja kämpäksi vedätti paikalle harmaan
lautaisen jalasmökin. Puuliiterin hän teki ja rantaan vaatimattoman
keittokatoksen, puinen venekin oli rannassa. Hänkin oli kiertävillä työmailla
varmaan haaveillut viettävänsä joskus aikaa ilman aikataulua, yksinäisyydessä
ja sydänmaan rauhassa. Toki hänkin ilahtui polkua ohi kulkevista muista
järvenkävijöistä ja juttua riitti, ei hän mikään erakko ollut. Nyt
Viljaminkin asuinkenttä on hiljennyt ja valtava koivu kaatunut suoraan liiterin
päälle. Kummastakin, Vilhosta ja Viljamista, on jo aika jättänyt, kuten niin
monista muistakin Suojärven kalamiehistä..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti