Maan
hallitus on tarttunut toimeen asiassa, mikä sille kuuluu, eli taloudenhoito.
Valtion menoja pyritään ensivuonna leikkaamaan niin, että velkaantumisvauhti
alkaisi talttua. Velaksi voidaan elää väliaikaisesti, muttei loputtomiin. Syynä
valtion ja kunties rahapulaan on muutaman viimevuoden jatkunut tuotannon
aleneminen, mikä on leikannut kansantalouden tuottoa ja samalla verotuloja.
Suomalainen työ ei enää ole entisessä määrin kilpailukykyistä ja tuottavaa.
Monet perinteiset vientisektorit ovat taantuneet, eivät kuitenkaan kaikki.
Julkinen
sektori sen sijaan on porskuttanut nämä vuodet ikään kuin mitään ei olisi
tapahtunut. Menot ovat nousseet ja yhä uusia toimintoja on aloitettu,
virkamiehethän ovat kekseliäitä. Ja ettei heitä voisi syyttää paikallaan polkemisesta
ja pysähtyneisyydestä, on pantu alulle jatkuvasti uudistuksia. Monet niistä
ovat jopa parantaneet asiaintilaa, mutta samalla kustannukset ovat nousseet. Uudistuksia
monesti perustellaan käsitteillä hyvinvointi ja tasa-arvo, tehostaminen ja
järkeistäminen, mutta harvoin uudistukset ovat oikeasti hyviä kansalaisen
näkökulmasta. Veronmaksajan näkökulmasta tuskin koskaan.
Nyt valitut
leikkaukset ja veronkorotukset ovat helppo tie, jolla vältetään puuttumasta
minkään voimakkaan eturyhmittymän intressipiiriin. Ay-liikkeen
veronkanto-oikeus eli ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeus sotii järkiperiaatteita
vastaan, mutta siihen ei puututtu. Veronkanto-oikeus on lisäksi
Evankelisluterilaisella ja Ortodoksisella kirkolla, sekä Yleisradiolla ja
Metsänhoitoyhdistyksillä. Näistä viimeksi mainittu onkin jo poistumassa, mutta
nuo ensiksi mainitut porskuttavat entiseen malliin. Ne kaikki ovat silti
voimaryhmittymiä, joita vastaan ei hallitus halua kamppailla. Myöskään oppositiopuolueet eivät pidä näistä ääntä, sillä vaalit ovat tulossa.
Suurta
tehostamis- ja leikkaustarvetta olisi myöskin monissa valtion laitoksissa
lähtien ministeriöistä, samoin korkeakoulumaailmassa ja lukuisissa
tutkimuslaitoksissa. Työelämän pelisäännöissä olisi myös paljon petrattavaa,
mutta nehän ovat täysin ay-liikkeen peukalon alla. Siitä huolimatta, että ne
perustuvat eduskunnan säätämiin lakeihin ja asetuksiin. Opiskelu ja
koulusektori on myös paisunut liikaa, mitä taustaa vasten oppivelvollisuusiän
nostaminen on järjetöntä. Ammattikoulutusta voisi lyhentää ja lisätä
oppisopimuskoulutusta. Samoin lukiokoulutuksen pitäisi valmistaa tietä
ammattiin, sillä korkeasti koulutettujen määrä on jo suhteeton työelämän
tarpeeseen nähden. Esimerkiksi Sveitsissä vain viidennes nuorista käy meidän
lukiota vastaavan teoriapainotteisen jatkokoulun, ja Saksassa ammattikoulutusta
on vähemmän verrattuna oppisopimuskoulutukseen.
On siis
helppo kohdistaa säästöt vanhuksiin ja lapsiin, sillä he eivät omaa mitään
vahvoja painostusjärjestöjä. Lapsilisien leikkaus on suoraa jatkoa
kotihoidontuen leikkaukselle, ja nämä tuet halutaan kohdistaa ennemmin
monimutkaisen sosiaalijärjestelmän kautta "enimmin tukea tarvitseville."
Mutta meinaa käydä vain niin, että tavalliset perheet jota hoitavat asiansa,
jäävät aina vain vähemmälle. Heiltä otetaan rahat pois, ottamatta lukuun päivähoitoa, mikä
taas on ideologisista syistä kohta ainoa mahdollinen vaihtoehto. Tässäkin ovat
taustalla järjestöt ja vallitsevat hieman rajoittuneet käsitykset siitä mik,ä on lapsille parasta,
tai mikä on valinnan mahdollisuus perhetilanteen mukaan.
Tuo aina
vain paisuva sosiaalibyrokratia on yksi tuhlaava sektori yhteiskunnassa. Kunnan
puolesta pitää olla sosiaalitädit jotka käyvät herättelemässä lapsoset kouluun.
Vanhempien vastuun perään ei kukaan kysele, vaan aina vain halutaan paisuttaa
yhteiskunnan roolia. Edes mikään demokraattinen päätöselin ei pääse arvioimaan sektorin
käytäntöjä, sillä kaikki verhotaan asiakkaiden yksityisyyden suojalla. Suuria
satsauksia puolustetaan aina sillä, miten rahat tulevat takaisin moninkertaisina.
Jos oikeasti tulisivat, valtion ja kunnan kassat pullistelisivat rahasta.
Kaikenlainen
hyvinvointipuhe on myös muotia. Lähes kaikkea tyrkytetään sillä, että se
parantaa ihmisten hyvinvointia. Useinkin takana on kuitenkin näiden palvelujen
tuottajien oma etu, ja yhteiskunta halutaan maksajiksi palveluille, mitä
ihmiset voisivat itse kustantaa. Myös työelämässä kohkataan työhyvinvoinnista, samalla
kun lomaa on liikaakin. Onhan työssä kiire, että voidaan maksaa loma-ajan
palkkaa, ei sekään tyhjästä tule. Työssä viihtymisestä vastuutetaan työnantajia
ja yhteiskuntaa, vaikka avaimet on porukalla itsellään yhteisesti.
Myös työterveyshuolto ikään kuin sysää vastuun muille, vaikka suurin vastuu pitäisi olla työntekijällä itsellään. Miten vietetään vapaa-aikaa ja mitkä ovat elintavat? Tapaturmistakin suurin osa tehdään vapaa ajalla ollessa ja pikku humalassa. Sitten kun pitäisi tehdä työtä, ollaan niin uupuneita, niin uupuneita. Yhteiskunnan kustantamat kuntoutuksetkin ovat lähinnä kuntoutuslaitosten tukemista, harvoin ne työkykyä palauttavat, sillä oma tahto pitää olla jotakin asialle tehdä. Työhalut pitäisi ainakin olla omasta takaa. Ja jos ei kykene täysipäiväiseen työhön, pitäisi voida tehdä osa-aikaisesti, jotta työurat jatkuisivat.
Sillä lisää työtä, kovaa työtä tällaisen elintason säilyttäminen nykymaailamssa vaatii. Ja koska Suomessa ei tehdä kuin pientä osaa meidän käyttämistä kulutustavaroista, täytyy meiltä löytyä jotakin kilpailukykyistä vientiä ulkomaille. Kaksi kertaa neljän tuuman lankku tekee kauppansa entiseen tapaan, se on kestosuosikki maailmalla, mutta muutakin tarvitaan. Ja tuontia korvaava kotimainen tuotanto, esimerkiksi energiantuotanto pitäisi olla kehittelyn kärjessä. Silti sille kasataan vaan uutta verotaakkaa, ja tilalle tuodaan kivihiiltä. Tämä johtuu siitä, että hallituksessa on liian vähän oikean työelämän kokemusta omaavia, ja liikaa haihattelijoita. Monet keskeiset ministeritkään eivät ole tehneet eläissään pätkääkään oikeaa työtä.
Myös työterveyshuolto ikään kuin sysää vastuun muille, vaikka suurin vastuu pitäisi olla työntekijällä itsellään. Miten vietetään vapaa-aikaa ja mitkä ovat elintavat? Tapaturmistakin suurin osa tehdään vapaa ajalla ollessa ja pikku humalassa. Sitten kun pitäisi tehdä työtä, ollaan niin uupuneita, niin uupuneita. Yhteiskunnan kustantamat kuntoutuksetkin ovat lähinnä kuntoutuslaitosten tukemista, harvoin ne työkykyä palauttavat, sillä oma tahto pitää olla jotakin asialle tehdä. Työhalut pitäisi ainakin olla omasta takaa. Ja jos ei kykene täysipäiväiseen työhön, pitäisi voida tehdä osa-aikaisesti, jotta työurat jatkuisivat.
Sillä lisää työtä, kovaa työtä tällaisen elintason säilyttäminen nykymaailamssa vaatii. Ja koska Suomessa ei tehdä kuin pientä osaa meidän käyttämistä kulutustavaroista, täytyy meiltä löytyä jotakin kilpailukykyistä vientiä ulkomaille. Kaksi kertaa neljän tuuman lankku tekee kauppansa entiseen tapaan, se on kestosuosikki maailmalla, mutta muutakin tarvitaan. Ja tuontia korvaava kotimainen tuotanto, esimerkiksi energiantuotanto pitäisi olla kehittelyn kärjessä. Silti sille kasataan vaan uutta verotaakkaa, ja tilalle tuodaan kivihiiltä. Tämä johtuu siitä, että hallituksessa on liian vähän oikean työelämän kokemusta omaavia, ja liikaa haihattelijoita. Monet keskeiset ministeritkään eivät ole tehneet eläissään pätkääkään oikeaa työtä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti